Knihovny jsou nedílnou součástí vyspělé civilizace. Konkrétně Česká republika patří mezi země, s nejhustší sítí knihoven. Podle druhého knihovního zákona (Zákon č. 53/1959 Sb. o jednotné soustavě knihoven z roku 1959), musela mít každá obec svoji knihovnu. Nyní již tohle neplatí, nicméně knihovny ve většině případů nezanikly a zůstaly. Knihovny spolu navzájem spolupracují a tvoří jednotnou soustavu, která je nápomocna při vzdělávání všech věkových skupin.
Pokud bychom měli začít od těch nejmenších, začneme od dětí školkového věku. Knihovnice často chodí předčítat do školek. Kromě toho že si děti užívají pohádky a toho že jim někdo čte, rozvijí to u dětí soustředění. Děti musí naslouchat a držet pozornost. Pokud dítě umí udržet chvíli pozornost, je tohle velkým úspěchem.
Na prvním a druhém stupni je mimo jiné rozvíjena láska ke knihám. Tato láska je rozvíjena pomocí nejrůznějších vzdělávacích akcí a soutěží. Mezi nejznámější čtenářskou soutěž patří Lovci perel. Může se to zdát jako zbytečnost, nicméně pro správný vývoj dítěte je velice důležité, aby četlo. Čtení rozvijí dětskou fantazii, kterou mohou uplatit zejména v kreativní činnosti. Dalším plusem je procvičování paměti. Mít kvalitní paměť je velice důležité pro další studium.
Rozvíjena je i celková čtenářská gramotnost. Ta je zapotřebí zejména pro správné pochopení a porozumění jakéhokoliv textu. Tato schopnost je důležitá jak pro pozdější osobní život, tak pro studium na vysoké škole (o přijímacích zkouškách ani nemluvě).
Nicméně knihovny hrají důležitý faktor i v životě dospělého člověka. Nejenže nabízí zdarma přístup na internet, tisk a kopírování dokumentů, ale mají i potenciál pro vzdělávání dospělých. Knihovny pořádají akce na podporu informační gramotnosti. Kdokoliv může kdykoliv dojít do knihovny a požadovat zaučení v oblasti informačních zdrojů a informačních technologiích. Tyto informace jsou užitečné především pro starší obyvatelstvo, které často neví, co si s moderními technologiemi počnout.